Stavefejl kan påvirke din virksomhed negativt.

Sådan påvirker stavefejl og dårlig grammatik din virksomhed

Alle virksomheder bliver bedømt på de signaler, de sender ud i verden, og i den sammenhæng er god retskrivning alfa og omega. Du skal helt undgå stavefejl. Men hvorfor bliver håndværksvirksomheder eller møbelforretninger bedømt på deres retskrivning, når de ikke sælger korrekt sprog?

Vi giver et bud på, hvorfor din virksomhed bør få jeres tekster tjekket igennem af professionelle.

Det er ikke unormalt at støde på stavefejl, slåfejl eller kommafejl, når man scroller rundt på danske virksomheders hjemmesider. Men det er ikke uden omkostninger, hvis virksomheder ignorerer at tjekke deres tekster igennem for tekstfejl.

Uanset om vi taler om tekster på hjemmesider, sociale medier, e-mails, på trykt materiale eller i blogs, så kan det ikke undgå at påvirke, hvis det sproglige halter. Hvis din virksomheds tekster er præget af forkert grammatik eller endelses- og stavefejl, er der stor sandsynlighed for, at det kan påvirke kundernes oplevelse af din virksomhed.

Du mister troværdighed, hvis dine tekster halter

Det er ligegyldigt, hvad du sælger i din virksomhed. Korrekt grammatik påvirker din virksomheds troværdighed, uanset om du er håndværker eller ejer en multinational forretning. Når du vil etablere dig som virksomhed, er du afhængig af at blive kendt som en seriøs spiller på markedet.

Hvis du sjusker med dine tekster, vil du plante en form for usikkerhed hos kunderne, da de kan tro, at du er typen, der sjusker generelt set. Så selvom stavefejl kan virke uskyldige, så kan de risikere at falde negativt tilbage på din virksomheds image. Vi ved fra undersøgelser, at sproglige fejl ganske enkelt signalerer noget useriøst.

Undersøgelse viser, at du mister salg på dårligt sprog

En undersøgelse tilbage fra 2013 foretaget af Global Lingo viser, at sprogkvaliteten på hjemmesider påvirker forbrugernes købelyst. Undersøgelsen så på 1000 voksne menneskers shoppingpræferencer – og undersøgelsen talte sit tydelig sprog. Hele 74 % af de adspurgte forbrugere hæftede sig ved, om hjemmesider havde korrekt grammatik eller ej.

59 procent af de adspurgte undersøgelsesdeltagere erklærede, at de slet ikke ville handle med virksomheder, der havde mange grammatiske fejl. Så det påvirker altså i høj grad din virksomheds troværdighed, hvordan jeres tekster fremtræder.

Første indtryk er vigtigt i mødet med kunderne

Hvad end det er dårlig grammatik, manglende afsnit eller knudrede sætninger, så påvirker det kundeoplevelsen negativt, hvis kunderne skal bruge alt for meget tid på at afkode dine tekster. Når interesserede kunder læser om dine produkter, skal det være let at forstå, hvad du sælger. Med få sætninger skal det stå klart, hvad der gør din virksomhed til branchens bedste. Det vil ikke lykkes dig at overbevise kunderne om din ekspertise, hvis du viser, at du ikke engang har styr på noget så basalt som sproget.

God grammatik er derfor vigtigt for alle virksomheder – både de små og de store. Gennemarbejdede tekster vil uden tvivl gøre din virksomhed mere troværdig, forbedre dit salg og generelt give et godt indtryk.

Leder du efter eksperter, der kan forbedre dine tekster, så kontakt os endelig her hos Danske Tekstforfattere. Vi glæder os til at give dig et godt tilbud på, hvordan du kan højne din troværdighed og sælge endnu mere.