5 SEO-fejl din virksomhed bør undgå

Hvis du gerne vil øge din virksomheds synlighed online, så handler det om at gå strategisk til værks – og lue ud i potentielle SEO-fejl. Du kommer ikke udenom at foretage grundlæggende søgeordsundersøgelser, optimere din hjemmeside med relevante links og give din blog masser af kærlighed.

Search Engine Optimization (SEO) er en hel videnskab. Der kræver masser af tid, kompetencer og viden at komme til at rate godt i Googles søgemaskiner. Hvis du ikke ved, hvad du gør, kan du desværre risikere at rasle ned i den organiske søgning. Det vil sige den naturlige placering, du har, når brugerne søger på Google. Du kan selvfølgelig altid købe dig til annoncering ved Google Ads, men SEO giver dig mulighed for at nå kunderne uden at betale Google for det.

Hvis du drømmer om at blive placeret godt i Googles søgeresultater, kræver det, at du hele tiden opdaterer din hjemmeside. Og sørger for at tilføje nyt og relevant indhold fra netop din branche.

Der er grundlæggende fem åbenlyse fejl, du kan begå, når det gælder SEO. Vi har samlet dem i en guide til dig, så du kan gå i krig med at fjerne de mest åbenlyse SEO-fejl fra din hjemmeside.

1: Din hjemmeside har irrelevant indhold

Hvis du gerne vil optimere SEO på din hjemmeside, er det vigtigt, at du udelukkende fokuserer på de nøgleord eller det emne, du ønsker at rate højt på. Søgemaskiner er designet til at vælge de mest relevante oplysninger til brugerne. Derfor vil et blogindlæg om noget irrelevant risikere at påvirke din placering negativt. Så det giver kun gevinst at blogge om emner, der er relevante for netop din branche.

2: Din hjemmeside er fyldt med stavefejl

Det er vigtigt, at du sørger for, at dine hjemmesidetekster er korrekte. Du kommer ikke uden om at få læst korrektur på din hjemmeside, hvis du gerne vil opfattes som troværdig af brugerne, men også af Googles søgemaskiner. Jo bedre robotter bliver til grammatik, jo større krav bliver der også til de tekster, du producerer. Det duer ikke at have sætninger som “lad os spise bedstefar”, når du mener “lad os spise, bedstefar”. Det er meningsforstyrrende og falder dårligt tilbage på din virksomheds image. Både hos forbrugerne, men også hos Google.

3: Dit indhold er ikke brugervenligt

Det gennemsnitlige besøg på en hjemmeside er cirka otte sekunder langt. Hvis du gerne vil øge den tid, som potentielle kunder bruger på din hjemmeside, så skal du sørge for at gøre dine tekster brugervenlige og interessante. Det skræmmer kunderne væk, hvis indholdet på din hjemmeside er meget tungt og kedeligt. Hvis du gerne vil skrive mange brugbare informationer, så sørg for at bryde teksten op med relevant infografik, fotografier og mellemrubrikker for at bevare læsernes nysgerrighed. Og jo længere brugerne bliver på din side, jo stærkere er SEO-resultaterne.

4: Du linker ikke til andre sites

Hvis du ikke allerede har arbejdet strategisk med indgående, interne og udgående links, anbefaler vi dig at tage action med det samme. For links er rigtige gode til at øge din hjemmesides SEO-venlighed og læserengagement. Brug af udgående links er også vigtigt for SEO-effekten, fordi det giver indholdet på din hjemmeside troværdighed, at du også gerne leder læserne videre til andre gode sites med nyttig information. Google har en række retningslinjer for, hvad du må og ikke må, når det kommer til linkbuilding. Det tager lidt tid at sætte sig ind i retningslinjerne, men det kan godt betale sig, så du undgår SEO-fejl.

5: Din virksomhed er fraværende på sociale medier

Selv det bedste indhold kan risikere ikke at blive bemærket i søgemaskiner og hos forbrugerne, hvis det ikke deles. Det kan godt betale sig at bruge de sociale mediekanaler, du har til rådighed til at dele indhold, blogindlæg og nyhedshistorier. Samspillet med sociale medier er en genial metode til at engagere potentielle kunder og dermed øge din hjemmesides organiske placering.

SEO-fejl kan være svære at opdage. Mangler du en ekspert til at optimere hele din hjemmeside eller bare dine blogindlæg, er du meget velkommen til at kontakte os her på Danske Tekstforfattere for at få et godt tilbud på at optimere din hjemmesides SEO.